Menu

KONKURSY NA FACEBOOKU - Legalne czy nie?


Konkursów na facebooku jest mnóstwo. W zasadzie znajdziemy je na prawie każdym fanpage'u, ale czy są legalne? Jak się okazuje niekoniecznie. Pytanie tylko czy w tych legalnych konkursach w ogóle brałby ktoś udział. 

No, ale po kolei...

Facebook, jak w zasadzie każdy portal, posiada coś takiego jak regulamin -> link. Regulaminy tworzy się po to, żeby je czytać, prawda? Niby proste, ale teraz łapka w górę kto przeczytał regulamin Facebooka? 


Domyślam się, że nie ma Was zbyt wielu. Ci inteligentni wcisnęli tylko "ctrl+f", żeby sprawdzić czy na pewno jest za darmo i tyle. Ja oczywiście byłam w tej drugiej grupie. Kiedy by zakładałam po raz pierwszy konto na facebooku cóż... wtedy jeszcze niewiele mnie interesowały regulaminy. 

Kiedy zaczęłam organizować konkursy to robiłam to co wszyscy - organizowałam konkursy, które się sprawdzały. Idąc jednak za ciosem, po poście KILKA SŁÓW O LOTERIACH NA BLOGACH - LEGALNIE, PÓŁLEGALNIE, CZY NIELEGALNIE?  postanowiłam zająć się również konkursami na facebooku. Wbrew pozorom w internecie już naprawdę wiele o tym napisano. Nie dodam więc niczego nowego. Postaram się to jednak jak najkrócej wyjaśnić.



Konkursy na Facebooku muszą być zgodne z prawem polskim. Wracamy, więc do tego posta - klik, i zapoznajemy się z nim.

A w wersji dla leniwych, konkursy nie mogą posiadać charakteru losowości. Dobry konkurs to: prawdziwa nagroda; termin na przesłanie zadania konkursowego; termin ogłoszenia wyników konkursu; zadanie konkursowe, które nie jest ani łatwe, ani trudne, znajdująca się gdzieś pomiędzy; określona osoba dokona wyboru zwycięzcy; nagroda trafi do zwycięzcy.





No dobra, ale zajmijmy się tematem na poważnie. O to fragment Regulaminu Facebooka, który prawdopodobnie widzicie pierwszy raz na oczy:


E. Promocje

1. W przypadku używania serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:
a. Oficjalny regulamin;
b. Warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
c. Zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń);

2. Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy: 
a. Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika.
b. Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

3. Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).

4. Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.



Nie lubicie czytać regulaminów? Ja też. Niestety czasem trzeba i to w dodatku ze zrozumieniem! Tak, więc...

KONKURS NA FACEBOOKU
w skrócie

1. Konkurs musi być zgodny z polskim prawem.
Wspomniałam już o tym. Nie przeskoczymy tego, więc najlepiej jak najszybciej to zrozumieć.

2. Facebook nie może mieć nic wspólnego z naszym konkursem i musi być to wyraźnie zaznaczone w regulaminie
O co chodzi? Facebook ma gdzieś nasz konkurs i taka jest prawda. Oznacza to, że nasi niezadowoleni konkursowicze nie mogą zawracać głowy "Panu Facebookowi" pod hasłem: "nie dostałem nagrody". Rozumiecie? Konkurs organizujemy my i to na nas spoczywa za niego pełna odpowiedzialność. Musimy więc wyraźnie wyłączyć od niej Facebook w regulaminie.

3. Właściwe przeprowadzenie konkursu na Facebooku nie wygląda kolorowo.

WOLNO
- za zgodne z prawem uznaje się zgłoszenie do konkursu: pod postem konkursowym; przez opublikowanie posta na fanpage'u; wysłanie zgłoszenia w prywatnej wiadomości na facebooku,
można zachęcić uczestników do udostępnienia posta konkursowego - trzeba jednak uważać, bo od zachęcania do wymagania droga jest bardzo krótka,
- można zaproponować zaproszenie znajomych do wspólnej zabawy - nie można tego jednak wymagać i najlepiej niech znajomi się sami zapraszają bez tagowania,
korzystać z aplikacji konkursowych udostępnionych przez Facebook tam mamy więcej praw - niestety są one płatne.

NIE WOLNO
- nie można wymagać od uczestników by udostępnili na swoich osiach czasu informacji o konkursie - udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji,
- nie można wymagać od uczestników by udostępnili na swoich osiach czasu innych użytkowników w domyśle znajomych informacji o konkursie - udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji,
- nie można wymagać od uczestników, żeby w komentarzach lub postach konkursowych na swoich osiach czasu oznaczali swoich znajomych - oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji.

4. Zaznaczamy, że jedynymi sponsorami konkursu jesteśmy MY, a nie "PAN FACEBOOK".


O karach miałam już okazję pisać - tutaj, skupię się więc tylko na tym co może nam zrobić "Pan Facebook", a trochę może. W końcu Facebook to jego teren, nie?

Przede wszystkim należy zrozumieć, że zdanie: "wszyscy tak robią", wcale nie jest usprawiedliwieniem. Już w Starożytnym Rzymie mówiono: ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi. I niestety funkcjonuje to do dzisiaj (proszę o nie wszczynanie sporów doktrynalnych xd). 

Tak więc to, że dzisiaj wszyscy organizują konkursy w sposób nielegalny i pozostają bezkarni nie oznacza, że zawsze tak będzie. 
Po pierwsze: Facebook może nas dostrzec - w końcu na portalu jest plaga tego typu konkursów, a oni również muszą się jakoś chronić.
Po drugie: Ktoś życzliwy może zgłosić nasz konkurs i istnieje niebezpieczeństwo, że Facebook mu się przyjrzy.

Co grozi nam ze strony "Pana Facebooka"?
- blokada naszego fanpage'a;
- stałe usunięcie konta.

Nigdy nie sugerujmy się innymi. Pamiętajmy, że duże firmy mogą mieć wymaganą zgodę na organizowanie loterii, czy korzystać z aplikacji konkursowej, wtedy mają więcej praw.


Tak w skrócie legalnym konkursem 
będzie konkurs z:
- odpowiednim regulaminem;
- właściwym zadaniem konkursowym;
- legalnym zgłoszeniem użytkowników.

Niestety nie wydaje się to pocieszające, bo konkursy "polub, udostępnij, wygraj" biją rekordy popularności...




Źródła:

1 komentarz :

  1. Och gdy umieszczam u siebie konkurs z zadaniem konkursowym mam ledwie kilku chętnych. Prawda jest taka, że dopóki będą konkursy polub i udostępnij to te z zadaniem konkursowym nie będą miały siły przebicia.
    Dodatkowo zauważyłam ile osób jest nieświadomych o nielegalności konkursu.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za podzielenie się swoją opinią.
Postaram się jak najszybciej odpowiedzieć :)

CARPE DIEM

CARPE DIEM
Kliknij w obrazek, żeby dowiedzieć się więcej na temat fabuły.

ZAJRZYJ TUTAJ

RECENZJE Z PAZUREM © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka